جهانگزارش ها

برگی از نسخه خطی شاهنامه چهار تا شش میلیون پوند به فروش می‌رسد

براساس گزارش ساتبیز، سایت حراج آن‌لاین، برگه‌ای از نسخه خطی شاهنامه و یکی از «بهترین نسخه‌های خطی مصور موجود»، بین چهار تا شش میلیون پوند به فروش می‌رسد.

به نقل از گزارش روز ۳شنبه، ۱۳ سپتامبر، روزنامه گاردین، این حراج که اکنون به صورت آنلاین در سایت ساتبیز برگزار شده، به تاریخ ۲۶ اکتوبر سال جاری پایان خواهد یافت.

ساتبیز یک حراج‌خانه چندملیتی امریکایی است که یکی از بزرگ‌ترین حراجی‌های آثار هنری، جواهر و مجموعه‌ها را اداره می‌کند.

شاهنامه یا کتاب شاهان، منظومه حماسی است، حاوی حدود ۵۰ هزار بیت که تاریخ فرمانروایان کهن جغرافیای زبان فارسی را بازگو می‌کند.

این اثر توسط فردوسی توسی بین سال‌های ۹۷۷ تا ۱۰۱۰ میلادی در شهر غزنی و به فرمایش سلطان محمود غزنوی سروده شده است.

این برگه که اکنون به حراج گذاشته‌ شده، برای شاه‌طهماسب در قرن ۱۶ ساخته شد. این دست‌نوشته در طول دو دهه توسط برخی از بهترین هنرمندان آن زمان به تصویر کشیده شد.

بندیکت کارتر، رییس بخش هنرهای اسلامی و هندی ساتبیز، گفته است که شاهنامه شاه‌طهماسب نسخه عالی از شهنامه است زیرا «شامل چنان حس بلندی از تولید بود که از بزرگ‌ترین هنرمندان کارگاه هنری سلطنتی استفاده می‌کرد».
کارتر گفت که این برگه یک «شاهکار دنیای واقعی» است و تنها معادل اروپایی آن «دست‌نوشته خواهد بود که توسط تمام هنرمندان بزرگ دوره رنسانس برای حاکم وقت تصویر شده باشد. البته اگر چنین دست‌نوشته‌ای وجود داشته باشد.»
شاهنامه شاه‌طهماسب نشان می‌دهد که رستم پهلوان، رخش، اسب محبوبش را که در فارسی به معنای آذرخش نام‌گذاری شده است، پیدا می‌کند.

این برگه توسط میرزاعلی فرزند سلطان‌محمد، یکی از بهترین هنرمندان نسل خودش نقاشی شده است.

سلطان‌محمد که خود نیز یکی از بزرگ‌ترین نقاشان دوره خودش بود، روی این نسخه خطی کار کرده است.

کارتر گفته است که این برگه دارای «مقدار عظیمی از جزییاتی» همراه با تصویر است که به حاشیه‌های صفحه می‌ریزد.

او افزوده است: «شما می‌توانید در نقاشی گم شوید.»
نسخه خطی شاه‌طهماسب به سفارش شاهنشاه اسماعیل، بنیان‌گذار سلسله صفویه ایران، ساخته‌شده است. پس از درگذشت او، پسرش شاه‌طهماسب که در آن زمان کودک بود، همچنان بر کار نظارت داشت.

این نسخه خطی پس از تکمیل شدن، به‌عنوان یک هدیه دیپلماتیک به سلطان سلیم دوم، امپراتور عثمانی داده شد. پس‌ از آن، خانواده روچیلد آن را تصاحب شدند.

بلندترین ریکارد ثبت‌شده قیمت آثار اسلامی متعلق به یک برگه از همین نسخه خطی است که در سال ۲۰۱۱ در ساتبیز به قیمت ۷.۴ میلیون پوند فروخته شد و اکنون در موزیم آقاخان در تورنتوی کانادا نگه‌داری می شود

برگه‌های دیگر از این نسخه خطی، در موزیم‌هایی از جمله موزیم متروپولیتن نیویورک، موسسه اسمیتسونیان در واشنگتن دی‌سی، مجموعه هنر اسلامی ناصرالدین خلیلی در لندن و موزیم هنرهای معاصر تهران یافت می‌شود.

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button