افغانستانگزارش ها

بمناستب از چهارم جنوری روز جهانی خط ویژه نابینایان(بریل) محفل در کابل گرامیداشت بعمل آمد.

مسوولین مؤسسه رفاهی و خدماتی نابینایان افغانستان در کابل می گویند،که ما از حکومت فعلی میخواهیم که باید دست نابینایان را بیگیرند و همرای شان کمک شوند.
به گزارش خبرگزاری توانا: محمد احسان فیاض رئیس عمومی مؤسسه رفاهی و خدماتی نابینایان افغانستان امروز چهارشنبه 14 جدی سال 1401 هجری خورشیدی در مراسم گرامیداشت از روز جهانی نابینایان در کابل گفت،که ما از حکومت سرپرست میخواهیم باید در قبال نابینایان یا افراد دارای معلولیت را کمک نموده ودر مورد مشکلات شان توجه جدی نمایند و هرچی زودتر یک مکان مناسب را برای آموزش و پرورش شان ساخته و توجه جدی داشته باشند.
افراد دارای معلولیت بینایی یکی از گروه های معلولیت های هفتگانه شناخته شده در جهان می باشد.
نابینایان در جهان از طریق خط بریل آموزش می بینند و با سواد میشوند.در کشور های توسعه یافته همزمان با رشد تکنالوژی جهت تسهیلات در قبال دسترس بودن منابع چاپی برای نابینایان،ابزار و ماشین های پیشرفته طراحی شده که به آسانی متون را برای نابینایان به خط بریل برگردان میکند.تانابینایان نیز همگام با سایر اعضای جامعه بشری با استفاد از تکنالوژی نوین پیشرفت یکسان داشته باشند.
روز جهانی خط بریل انگلیسی( World Braille Day): روزی بین المللی است،که در 4 جنوری با هدف آگاهی از اهمیت خط بریل به عنوان وسیله ای ارتباطی در تحقق کامل حقوق بشر برای افراد نابینا و کم از آن گرامی می دارند.
طبق آمار وزارت صحت عامه افغانستان در سال های گذشته،بیش از 500000
نابینا در افغانستان وجود داشته که با گذشت زمان الی اکنون این آمار در حال افزایش است.بجز از ولایات بزرگ،مانند کابل،مزارشریف،هرات و تعداد اندک ولایات دیگر که برخی از نهادهای مرتبط با معلولین بینایی کار میکنند،در سایر ولایات حتی نابینایان با دانش اولیه خط بریل آگاهی نداشته و در محرومیت بسر میبرند.
1.از اداره ملی امتحانات توقع می رود تا اوراق امتحان کانکور را به خط بریل تهیه نموده و از نابینایان در ولایات خود شان امتحان کانکور اخذ نمایند.
2.از وزارت های معارف و تحصیلات عالی توقع می رود تا مطبوعه ملی خط بریل نابینایان را در تهیه و تدوین مواد آموزشی و تحصیلی افراد دارای معلولیت بینایی کشور حمایت مالی نموده تا از این طریق نابینایان بتوانند به منابع درسی شان دسترسی بیابند.

سید احمد راشد کاشفی

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button