افغانستانگزارش ها

تندیس خبرنگار شجاع به یک خبرنگار زن تحویل داده‌ شد

فدراسیون نهاد‌های ژورنالیستان و رسانه‌های افغانستان، طی محفلی تندیس شجاعت خبرنگار را برای”مینه حبیب” یک تن از خبرنگاران زن افغانستان اعطاء کرد.

امروز پنجشنبه (۱۱حوت، ۱۴۰۱) محفلی در سالون کنفرانس های وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان با حضور داشت شماری از مسوولین حکومت، مدیران رسانه‌ها و شخصیت‌های فرهنگی دایر گردید بود و تقویه رسانه‌ها در کشور، حمایت از فعالیت‌های رسانه‌یی و پیشنهاد و نظرهای مسوولین رسانه‌ها محور اصلی این کنفرانس را تشکیل می داد.

محمد رحمتی؛ مدیر مسئول تلویزیون تمدن با حضور داشت در این محفل به خواسته‌ها و پیشنهادهای رسانه‌ها پرداخته و گفت: ” بحث آزادی بیان را پدیده غربی نمی‌دانیم و دین اسلام مبنای آزادی بیان است. ما در قبال مردم خود  مسوولیت داریم و هر آن فعالیت که انجام می‌دهیم باید بر اساس حقیقت باشد، نه فضا سازی برای تخریب.”

رحمتی افزود: “ما انتظار داریم تا مجموع مسوولیت‌های مربوط به رسانه‌ها از سوی وزارت اطلاعات و فرهنگ مورد نظارت قرار گیرد، در صورت بروز مشکل باید یک کمیسیون فعالیت کند، که به شکل مسلکی و مسئول، که هویت رسانه‌یی داشته باشد بر این مشکلات رسیدگی کند، نشست‌های مشترک رسانه‌ها و وزارتخانه‌ها برگزار گردد، تا دو طرف بتوانند مشترکا از فعالیت‌های همدیگر آگاه شوند.”

از سوی هم گزارش از وضعیت خبرنگاران در یک سال اخیر در کشور از سوی تاج محمد احمدزاده؛ عضو رهبری فدراسیون به خوانش گرفته شد.
در این گزارش آمده است که بصورت جمعی ۱۳۷ رویداد مرتبط به رسانه‌ها و خبرنگاران به ثبت رسیده‌ است.

در گزارش این فدراسیون، ۱۳۷ رویداد ثبت شده موارد ذیل را شامل می‌شود:
– پنج مورد فوت کارکنان رسانه‌یی
– دو مورد جان باختن کارکنان رسانه‌‌یی در رویداد‌ها
– سه مورد زخمی شدن
– ۵۸ مورد بازداشت خبرنگاران و کارکنان رسانه‌یی که بیشتر بازداشت موقت و کوتاه مدت بوده‌ است.
۲۲_ مورد لت و کوب
– ۴۴ مورد اهانت
– یک مورد داخل شدن به محوطه رسانه از سوی نیروهای امنیتی که دو موتر این رسانه را با خود نیز برده‌اند.
– ۳ مورد توقف فعالیت رسانه‌ای، که یک مورد آن ناشی از مشکلات اقتصادی و دو مورد دیگر آن ناشی از آتش‌سوزی داخل تعمیر خود رسانه‌ها بوده‌است.

گفته می‌شود که این ارقام در تناسب به سال ۲۰۲۱ در حدود ۱۴ درصد کاهش یافته‌ است و در سه ماه پسین سال جاری هیچ موردی از خشونت رسانه‌ای به ثبت نرسیده است.
با این حال، در جریان سال ۲۰۲۲ به تعداد شش رسانه تصویری و صوتی تازه فعالیت خود را آغاز کرده‌است.
همچنان ده آژانس خبری و به تعداد هفت نهاد رسانه‌ای که در بخش‌های مختلف فعالیت دارند، کار را بصورت رسمی و با جواز آغاز کرده‌اند.
گفته می‌شود که کار جواز شماری از رسانه‌ها در جریان بوده و در آینده‌های نزدیک شمار رسانه‌ها و نهادها در کشور افزایش خواهد یافت.

از سوی هم فدراسیون نهادهای ژورنالیستان افغانستان قطعه نامه‌ای را مبنی بر تقویه رسانه‌ها در ‌کشور صادر کرد، که در این قطعه نامه به مشکلات مالیاتی و نبود دسترسی به اطلاعات اشاره شده است.
عبدالحق حماد؛ رئیس نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ در رابطه به این قطعه نامه گفت: “وزارت اطلاعات و فرهنگ در یک سال پسین دست‌ آورد همه‌جانبه داشته، و از روز اول تعامل مناسب با رسانه‌ها دارد، این وزارت در تلاش بهبود کارکرد رسانه‌ها بوده و دوشادوش نهادهای حامی خبرنگاران و رسانه‌ها ایستاده است.”

وی در اشاره به وضعیت مالی نهادها و رسانه‌ها میگوید: ” جرایم مالیاتی اولین بار در نظام کنونی معاف گردیده است و این یک دست آورد بزرگ است، رسانه‌ها جرایم مالیات سابقه را در اقساط سه ساله می‌توانند پرداخت کنند، وزارت اطلاعات و فرهنگ در عرصه تبدیل بل‌های برق رسانه‌ها از شکل تجاری به رهایشی تلاش کرده تا در یک چوکات اداری با شرکت برشنا به موافقت برسد و همچنان این وزارت تجاران را تشویق به فروش تبلیغات برای رسانه‌های ملی کرده‌است و در زمینه با اتاق‌ تجارت و صنعت نیز بحث و گفتگو کرده‌است.”

حماد در ادامه این بحث به کاهش محدودیت‌ها اشاره کرده و میگوید؛ که دسترسی به اطلاعات حق رسانه‌ها بوده و این وزارت سخنگویان تمامی وزارتخانه‌ها را مکلف کرده‌ است، تا برای رسانه‌ها پاسخگو باشند.
وی در ادامه‌ی صحبت‌های خویش ادامه داد؛ که هیچ نهادی حق تعرض بر رسانه‌ها را نداشته و وزارت اطلاعات و فرهنگ است که تمام صلاحیت‌های رهنمود، قیودات و کنترول رسانه‌ها را بر عهده دارد.
این کنفرانس در حالی برگزار می‌شود، که رسانه‌ها در کشور با مشکلات زیادی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند، از طرفی در کنفرانس امروز؛ در حالی یک زن به عنوان شجاع‌ترین خبرنگار سال افغانستان انتخاب شده است، که کار و تحصیل بر سایر زنان منع است.

مریم آخندزاده – خبرگزاری توانا

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button