جهانگزارش ها

محمد بازوم رییس گیرمانده نایجریا از مردم خواست که تا برای آزادی به میدان بیایند

در همین حال، امریکا خواستار آزادی فوری رئیس‌جمهور نایجریا شد

شب گذشته نیروهای گارد ریاست‌جمهوری نایجریا محمد بازوم را داخل کاخ ریاست‌جمهوری بازداشت کردند و موترهای نظامی نیز تمامی ورودی‌های کاخ ریاست‌جمهوری نایجریا را مسدود کردند.
وزیر امور خارجه ایالات متحده خواستار آزادی فوری رئیس‌جمهور نایجریا شد که در پی کودتای گارد ریاست‌جمهوری این کشور افریقایی بازداشت شده است.

به گزارش خبرگزاری توانا، امروز ۵ اسد سال جاری، رسانه‌ها شب گذشته گزارش کردند که نیروهای گارد ریاست‌جمهوری نایجریا روز گذشته (چهارشنبه)، محمد بازوم را داخل کاخ ریاست‌جمهوری بازداشت کردند و موترهای نظامی نیز تمامی ورودی‌های کاخ ریاست‌جمهوری نایجریا را مسدود کردند.

حسومی مسعودو، وزیر امور خارجه نیجر هم در اولین واکنش به کودتای صورت گرفته گفته است دولت منتخب این کشور تنها «دولت مشروع و قانونی» است.
روز گذشته گروهی از فرماندهان ارتش نیجر با قطع برنامه‌های تلویزیونی، در برابر بینندگان اعلام کردند با کودتا قدرت را در دست گرفته‌اند.

محمد بازوم، رئیس جمهور نیجر در اولین واکنش به کودتا نظامیان در این کشور از مردم خواسته تا از «دموکراسی و آزادی» حفاظت کنند. آقای بازوم در حساب توییترش نوشته است: «دستاوردهایی که سخت به دست آمده، حفظ خواهند شد».
او همچنین نوشته همه مردم نیجر «که دموکراسی و آزادی را دوست دارند برای حفاظت از این دستاوردها به میدان خواهند آمد».

در همین حال بلینکن در یک کنفرانس خبری در «ولینگتون» پایتخت نیوزیلند در واکنش به کودتا در نایجریا گفت: «این‌که آیا این از نظر فنی یک کودتا است یا نه، من نمی توانم بگویم، این برعهده حقوقدان‌ها است که این را بگویند اما آن‌چه که به وضوح نشان می دهد تلاش برای به دست گرفتن قدرت با زور و برهم زدن قانون اساسی است.

مجتبی سپهر خوشیوال
خبرگزاری توانا

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button