افغانستانجهانگزارش ها

فوئر: بایدن بعد از شنیدن فرار اشرف غنی از کابل؛ به من استراحت بده

فرانکلین فوئر، از روزنامه‌نگاران امریکایی در کتاب جدیدش تحت عنوان «آخرین سیاستمدار» نگاشته که وقتی به رییس جمهور بایدن گفته شد که اشرف غنی از کابل فرار کرد، واکنش انفجاری داشته است.

فاکس‌نیوز یک‌شنبه‌شب، ۱۲ سنبله، به نقل از کتاب جدید فرانکلین فوئر، گزارش داده که سه روز پیش از سقوط کابل به دست نیروهای  امارت اسلامی جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، خبر فرار اشرف غنی از کابل را زمانی به بایدن داد که او در حال سپری کردن رخصتی تابستانی در کمپ تفریحی دیوید بود.

به نوشته این کتاب جو بایدن پس از شنیدن این خبر به شدت ناراحت شد و گفت:  «به من استراحت بده!»

براساس اطلاعات زمان فرار غنی قبل از وارد شدن نیروهای امارت اسلامی به کابل، پایتخت، بایدن تنها کسی نبود که در تعطیلات تابستانی به‌سر می‌برد.

امریکا می‌خواست پس از روی کار آمدن امارت اسلامی مسوولیت به دولت افغانستان واگذار شود، اما پس از فرار اشرف غنی، رییس جمهور پیشین کشور، نیروهای امارت اسلامی به‌رغم حضور شماری از نظامیان امریکایی به سرعت مناطق بیشتری را تصرف کرده‌اند.

برپایه اطلاعات درج شده در کتاب «آخرین‌ سیاستمدار» در هفته‌های اول آگوست ۲۰۲۱، چندین مقام بلندپایه کاخ سفید به تعطیلات رفتند.

بایدن به کمپ دیوید رفت. آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه در همپتونز بود و جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، خانواده‌اش را به ساحل برد.

به نوشته فوئر، ساکی تنها مقامی بود که پس از دیدن تصاویر صحنه‌های دلخراش از تخلیه در کابل او را از ادامه رخصتی تابستانی باز داشت.

در این کتاب همچنان آمده است با آن‌که بایدن علاقه‌مند خروج افراد بیشتر از کابل بود، اما هیچ‌گاهی از تصمیم خویش در مورد خروج عجولانه از افغانستان ابراز پیشمانی نکرده است.

اشرف غنی چند روز پس از فرارش در یک پیام تصویری در آن زمان گفته بود که وی به‌دلیل جلوگیری از خون‌ریزی در کابل کشور را ترک کرده است.

مجتبی محمدی

خبرگزاری توانا

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button