اقتصاد و توسعهگزارش ها

هشدار ایالات متحده به کیم جونگ اون: بهایی سنگین به جامعه بین الملل خواهی پرداخت

ایالات متحده به کیم جونگ اون هشدار داد که کوریای شمالی برای تأمین تسلیحات روسیه برای استفاده در اوکراین «بهایی» خواهد پرداخت و گفت که مذاکرات تسلیحاتی بین دو کشور فعالانه در حال پیشرفت است.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی امریکا به خبرنگاران در کاخ سفید گفت ارائه‌ی تسلیحات به روسیه «پی‌آمد خوبی برای کوریای شمالی نخواهد داشت و بهای آن را در جامعه‌ی بین‌المللی خواهد پرداخت».

کرملین اوایل سه‌شنبه، ۱۴ سنبله اعلام کرد درباره‌ی اظهارات مقام‌های امریکایی مبنی بر تصمیم کیم برای سفر به روسیه در ماه جاری به منظور دیدار با ولادیمیر پوتین و صحبت درباره‌ی ارسال تسلیحات به مسکو، «چیزی برای گفتن» ندارد.

سالیوان گفت که کیم انتظار دارد بحث‌ها در مورد سلاح‌ها ادامه یابد، از جمله در سطح رهبری و «شاید حتا حضوری».

روز دوشنبه، آدرین واتسون، سخن‌گوی شورای امنیت ملی امریکا گفت که کیم و پوتین ممکن است در حال برنامه‌ریزی برای دیدار باشند و نیویارک‌ تایمز به نقل از مقام‌های امریکایی و متحدانش که نام شان فاش نشده، گفت که کیم قصد دارد هفته‌ی آینده برای دیدار با پوتین به روسیه سفر کند.

دیمیتری پسکوف، سخن‌گوی کرملین در پاسخ به این سؤال که آیا می‌تواند این مذاکرات را تأیید کند، گفت: «نه، نمی‌توانم. حرفی برای گفتن نیست.»

یک مقام وزارت دفاع کوریای شمالی در ماه نوامبر گفت که پیونگ یانگ «هرگز با روسیه «معاملات تسلیحاتی» نداشته و «برنامه‌ای برای انجام این کار در آینده ندارد».

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه که در ماه جولای برای شرکت در نمایشگاه‌های تسلیحاتی شامل موشک‌های بالستیک کوریای شمالی از پیونگ یانگ بازدید کرد، روز دوشنبه گفت که دو کشور در حال گفت‌وگو درباره‌ی امکان برگزاری رزمایش‌های نظامی مشترک هستند.

ایالات متحده در ماه آگست تحریم‌هایی را علیه سه نهادی که آن‌ها را متهم به ارتباط با معاملات تسلیحاتی بین کوریای شمالی و روسیه کرد، وضع کرد.

لیلا محمدی

خبرگزاری توانا

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button