افغانستانجهانگزارش ها

جنگ علیه حکومت افغانستان مردود است

وزرای خارجه افغانستان و ترکیه ، هر گونه مزاحمت مسلحانه در برابر حکومت افغانستان را مردود دانستند
وزارت خارجه‌ی افغانستان می‌گوید که هاکان فیدان، وزیر امور خارجه‌ ترکیه در دیدار با امیرخان متقی وزیر امور خارجه افغانستان تأکید کرده است که دیگر نباید هیچ مخالفت مسلحانه در افغانستان وجود داشته است.
در این دیدار که در انقره صورت گرفته است ،دوطرف در مورد روابط دوجانبه و ارتقای سطح روابط دیپلماتیک، دهلیزهای جدید تجارتی و موضوعات منطقه‌ای گفتگو کرده‌اند.
کشور ترکیه که پیش ازین دپلومات های افغانستان در انقره و استانبول را نیز پذیرفته است ، درین دیدار برای همکاری در راستای ارتقای ظرفیت در بخش‌های مختلف با حکومت افغانستان ابراز آمادگی کرد.
ترکیه از دوسال قبل میزبان رهبران فراری به اصطلاح مقاومت بوده و انها تا به حال چند بار نشست هایی را نیز بر علیه حکومت افغانستان راه اندازی کرده اند.
کشور ترکیه ازین ناحیه مورد اعتراض شماری از کارشناسان وناظران بین المللی نیز بوده است اما این اظهارات وزیر امور خارجه ترکیه بیانگر انست که تغیرات مثبت و قابل ملاحظه ای در سیاست های این کشور پیرامون قضایای مربوط به افغانستان رونما شده است.
انچه که در دوسال گذشته اتفاق افتاد ، نقاب از چهره های اصلی بسا از رهبران و گروپ ها را فرو افگند و این امر سبب شد تا سیاست های دروغین ، ملاک قضاوت و تصمیمگیری کشور های جهان پیرامون افغانستان نباشد .
کشور ترکیه در دوسال گذشته شاهد سیاست های حکومت افغانستان و همچنان حرکت های خصمانه و ویرانکار مدعیان مقاومت نیز بود.
از یک طرف حکومت افغانستستان برای رشد اقتصادی مردم ، کاریابی ، امنیت و مصوونیت شهروندان افغانستان کار کرد واز جانبی هم با پیش گرفتن سیاست بی طرفانه و تعامل مثبت با تمام جهان ، ثابت کرد که میخواهدمانند یک کشور مساوی الحقوق ، امن پسند و معتقد به ارزشهای انسانی ، با جهان تعامل داشته باشد.
حکومت افغانستان در دوسال گذشته ثابت کرد که افغانستان دیگر تهدیدی برای منطقه و جهان نیست بلکه خانه امن برای افغانها ست.
واما مدعیان مقاومت در دوسالگذشته از جنگ صحبت کردند و از تمام جهان حتی اسارییل خواستند تا به یاری ایشان بشتابد و انها را اماده جنگ با حکومت افغانستان سازد.
با این رویکرد ، کشور های منطقه و جهان ،به این واقعیت پی برده و میبرند که افغانستان باید در تعاملات بین الکشوری دخیل بوده و نقش موثر و سازنده اش را در جمع مناسبات منطقوی و جهانی داشته باشد که اظهارات تازه وزیر خارجه انشکور، شاهد این مدعاست.

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button