افغانستانگزارش ها

محفلی بمناسبت از روز جهانی هنر اسلامی در کابل گرامیداشت بعمل آمد.

نمایشگاه آثار هنر اسلامی بمناسبت روز جهانی هنر اسلامی از سوی ریاست فرهنگ مردم وزارت اطلاعات و فرهنگ ام ارت اسلامی با حضور مقامات این وزارت خانه، هنرمندان و فرهنگیان در کابل برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری توانا: امروز چهارشنبه اول قوس سال 1402 هجری خورشیدی مولوی سیف الرحمان محمدی، رئیس ریاست فرهنگ مردم وزارت اطلاعات و فرهنگ در سخنرانی خود هدف از برگزاری این محفل را حمایت از هنرمندان اسلامی دانسته و گفت،که هنر اسلامی برای مردم افغانستان یکی از موضوعات مهم و موثر است.
براساس سخنان سیف الرحمن محمدی، ام ارت اسلامی به خصوص وزارت اطلاعات و فرهنگ توجه ویژه به هنر اسلامی دارد.
از سوی هم مولوی عتیق الله عزیزی، معین فرهنگ و هنر وزارت اطلاعات و فرهنگ گفت،که با ظهور دین اسلام بشریت به هنر واقعی، مجسمه سازی و معماری دست یافت.
آقای عزیزی افزود،که معماران، نقاشان و هنرمندان مسلمان هنر شان را در مساجد و مکان های مقدس به کار گرفتند و هنر اسلامی را شکوفا ساختند.
وی افزود،که هنرمندان مسلمان در گسترش هنر اسلامی زحمات زیاد کشیده اند و آثار آنان تا هنوز باقی مانده است.
در همین حال مولوی سیف الدین طیب، معاون انسجام اداره امور ام ارت اسلامی در سخنان اش گفت: “هنر ها و شاهکار های اسلامی در کشورهای اسلامی نمایانگر این است که مسلمانان استعداد فرهنگی و اجتماعی دارند، ولی غرب در تلاش از بین بردن هنر اسلامی است.”
معاون انسجام اداره امور افزود،که با روی کار آمدن امارت اسلامی، بخش های مختلف هنر اسلامی حمایت شده و وزادت اطلاعات و فرهنگ در حفظ و نگهداری آثار هنری نیز مصمم است.
سیف الدین طیب می گوید،که ام ارت اسلامی در تلاش این است تا از دیگر کشورها یک قدم در عرصه پیشرفت مسائل فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی گام بردارد.
اسامه عزیز رئیس دانشگاه کابل نیز در این برنامه گفت،که هنرمندان اسلامی در آثار شان توجه جدی به مفهوم و هدف آثار داشته باشند و تنها به تزئین آن بسنده نکنند.
وی همچنین افزود،که بخش هنر در دانشگاه کابل و هرات یک دانشکده مخصوص است و باید آثار هنری دانشجویان دانشگاه ها نیز در نمایشگاه ها به نمایش گذاشته شود.

سید احمد راشد کاشفی
خبرگزاری توانا

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button