جهانگزارش ها

ترمپ پس از پیروزی در آیووا:‌ زمان آن است که امریکا متحد شود

دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده، روز دوشنبه، ۲۵ جدی پس از برنده شدن در گردهمایی حزبی یا جلسه انتخاباتی احزاب در ایالت آیووا برنده شد، گفت زمان آن فرا رسیده است تا امریکا متحد شود.

قسمیکه به طور گسترده انتظار می‌رفت، ترمپ، نامزد پیشتاز در میان رقبای حزب جمهوریخواه، در نخستین رقابت گردهمایی حزبی و در نخستین رای‌گیری ۲۰۲۴ در ایالت آیووا در مقابل رقبای هم حزبی‌اش پیروز شد.

قبل از پیروزی ترمپ در جلسات انتخاباتی احزاب، تلویزیون‌های سی‌ان‌ان و ان‌بی‌سی پیش‌بینی کرده بودند که رییس جمهور پیشین امریکا نسبت به رقبایش، نیکی هیلی، والی ایالت فلوریدا، و ران دیسانتیس در ایالت آیووا چانس بیشتر پیروزی را دارد.

جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده، ناوقت دوشنبه شب اعتراف کرد که پس از پیروزی در ایالت آیووا،‌ دونالد ترمپ ”پیشتاز آشکار” نامزد جمهوریخواهان در انتخابات امریکا است.

بایدن در صفحهٔ رسمی ایکس خود نوشته است:‌”به نظر می رسد دونالد ترمپ به تازگی برندهٔ [انتخابات] آیووا شده است. او در حال حاضر نامزد پیشتاز جناح مقابل است.”

ویوک راماسوامی، یکی از نامزدان حزب جمهوریخواه که در رای گیری روز دوشنبه جایگاه چهارم را کسب کرد، در میان شماری از حامیانش حضور یافت و گفت که کمپاین خود را تعلیق می‌کند.

راماسوامی در میان شماری از طرفدارانش گفت: ”به ترمپ تیلفون کردم تا پیروزی را برایش تبریک بگویم.” او خطاب به ترمپ گفت که حالا به صورت کامل از وی حمایت خواهد کرد.

با وجود سرمای شدید مردم ایالت آیووا در بیش از ۱۶۰۰ محل رای‌دهی پای صندوق رای رفتند و در گردهمایی حزبی رای دادند. انتخابات در ایالت آیووا یک آزمون عمده برای ترمپ بود، زیرا در یک سال گذشته، این نامزد حزب جمهوریخواه در نظر سنجی‌ها در مقایسه با همه رقبای خود پیشتاز بود.

ترمپ امیدوار است با شکست دادن هیلی و دیسانتیس با اختلاف زیاد، به عنوان نامزد حزب جمهوریخواه پیروز شود و در رقابت انتخابات ریاست جمهوری ماه نومبر در مقابل رقیب حزب دموکراتیک برای رسیدن مجدد به قصر سفید مبارزه کند

با آنکه رییس جمهور پیشین امریکا در گردهمایی حزبی ایالت آیووا برنده شد، این پیروزی موفقیت گسترده‌تر ترمپ را تضمین نمی‌کند، زیرا این ایالت کمتر از دو در صد نمایندگان را در سراسر ایالات متحده دارد.

اما حضور قوی برای نامزدهایی که هدف‌شان پیشرفت برای انتخابات مقدماتی بعدی در ایالت‌های نیوهمپشایر، نوادا، کارولینای جنوبی و در نهایت قصر سفید است، بی نهایت مهم است.

روند رای‌دهی، به شمول گردهمایی‌های حزبی یا جلسات انتخاباتی احزاب حدود شش ماه طول می‌کشد و سرانجام نامزدان نهایی احزاب دموکرات و جمهوریخواه پس از گردهمایی انجمن‌های ملی هر دو حزب در ماه‌های جولای و اگست مشخص خواهند شد.

 

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنان بخوانید
Close
Back to top button