جهانگزارش ها

مذاکرات در قاهره برای توقف جنگ و آزادی گروگان ها بدون نتیجه پایان یافت

گزارش‌ها حاکی از آن است که مذاکرات آمریکا، قطر، مصر و اسرائیل برای دستیابی به توافقی جدید به‌منظور آزادی گروگان‌ها و توقف جنگ در غزه بدون دستیابی به پیشرفتی قابل‌توجه پایان یافت.

این مذاکرات در قاهره، پایتخت مصر در جریان بود.

گروه اسرائیلی به رهبری دیوید بارنیا، رئیس سازمان اطلاعات و عملیات ویژه (موساد) و رونن بار، مدیر سازمان اطلاعات و امنیت داخلی این کشور (شین بت) در این مذاکرات حضور داشتند. این گروه تنها برای “شنیدن پیشنهادهای” مذاکره‌کنندگان به قاهره رفته بود.

در همین خصوص، دولت مصر با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که در این مذاکرات هیچ پیشرفتی حاصل نشد.

این بیانیه می‌افزاید که مذاکرات قاهره در شرایطی به پایان رسید که طرفین، تمایل خود را برای ادامه مشورت و گفت‌وگوها ابراز کردند.

این در حالی است که پیشتر یکی از مقام‌های گروه تروریستی حماس به خبرگزاری فرانسه گفته بود که حماس منتظر اعلام نتایج مذاکرات در قاهره است.

مقام‌های اسرائیلی می‌گویند که اگرچه در این مذاکرات پیشرفتی حاصل نشد اما دست‌کم موارد مورد اختلاف مشخص شده و همین موضوع می‌تواند زمینه‌ساز دستیابی به توافق در آينده باشد.

بر اساس برخی گزارش‌ها، یکی از اصلی‌ترین موانع در دستیابی به توافق، اختلاف‌نظر بر سر شمار زندانیان فلسطینی است که اسرائیل در قبال رهایی گروگان‌های حماس، آزاد خواهد کرد.

حماس خواستار آن است که در مقابل آزادی گروگان‌هایی که در اختیار این گروه قرار دارند، شمار زیادی از زندانیان فلسطینی در اسرائیل آزاد شوند.

مجتبی محمدی

خبرگزاری توانا

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button