جهانگزارش ها

نخستین حمله مرگبار حوثی‌های یمن؛ سه خدمه کشتی یک کشتی جان باختند

مقامات بریتانیایی و امریکایی می‌گویند که سه خدمهٔ یک کشتی روز چهارشنبه 16 حوت در حمله میزایلی حوثی‌ها به یک کشتی تجاری در بحیرهٔ سرخ کشته شدند.

این نخستین تلفات گزارش شده از زمان آغاز حملات حوثی‌های یمن تحت حمایت ایران به کشتی‌ها در یکی از پر رفت‌وآمدترین خطوط دریایی جهان است.

فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام ) در شبکهٔ ایکس گفت: “حدود ساعت ۱۱:۳۰ صبح 16 حوت به وقت صنعا، یک میزایل بالستیک ضد کشتی از مناطق تحت کنترول حوثی‌ها در یمن به سمت کشتی ‘ترو کانفیدنس’، متعلق به یونان با پرچم باربادوس، حین عبور از خلیج عدن شلیک شد. میزایل به کشتی اصابت کرد و در پی آن سه نفر از خدمه چند ملیتی کشتی کشته شدند و حداقل چهار نفر دیگر مجروح شدند که وضعیت سه نفر از آنها وخیم است و کشی نیز خسارت قابل توجهی دیده است.”

به گفتهٔ سنتکام باقی خدمهٔ، کشتی را ترک کرده و کشتی‌های جنگی ایتلاف

به رهبری امریکا در حال بررسی وضعیت هستند.

وزیر امور خارجه بریتانیا هم در واکنش به کشته شدن سه خدمهٔ این کشتی در حمله حوثی‌ها در شبکهٔ ایکس نوشت: “ما حملات حوثی‌ها علیه کشتیرانی جهانی را محکوم می‌کنیم و از آن‌ها می‌خواهیم که این حملات را متوقف کنند.”

پیش از تایید خبر کشته شدن سه نفر از خدمه، خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع کشتیرانی نوشته بود که چهار نفر از خدمه به شدت سوخته و سه نفر از آنها ناپدید شده‌اند.

شورشیان حوثی از اوسط ماه نومبر سال گذشته و پس از آغاز جنگ میان اسراییل و حماس در نوار غزه،‌ حملات خود را در بحیره سرخ آغاز کردند. آنها می‌گویند که در همبستگی با فلسطینی‌های غزه این حملات را انجام می‌دهند.

این شورشیان سیستم تجارت بین المللی را با حملات بر کشتی‌هایی که از تنگه باب المندب در جنوب بحیره سرخ عبور می‌کنند، مختل کرده اند. این حملات سبب شده تا شماری از شرکت‌ها از رفت و آمد کشتی‌ها از مسیر بحیره سرخ منصرف شوند و در عوض با سپری کردن سفر دو هفته‌ای از طریق جنوب افریقا به فعالیت‌ شان ادامه بدهند.

این شورشیان تهدید کرده اند که تا زمان توقف عملیات اسراییل بر فلسطینی‌ها، به حملات خود علیه کشتی‌ها ادامه خواهند داد.

امریکا و بریتانیا از نیمه ماه جنوری حملاتی را علیه اهداف حوثی‌ها در یمن آغاز کرده‌اند، اما این حملات تاثیری در توقف اقدامات آنها نداشته است.

 

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button