افغانستانگزارش ها

صحبت های ‏امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه امارت اسلامی در نشست آنتالیا:

▪︎در سال ۲۰۰۱ ملا محمد عمر، رهبر و بنیانگذار امارت اسلامی، به امریکا پیشنهاد مذاکره داد، اما حکومت آن وقت امریکا بر گزینه نظامی پافشاری داشت و آن را انتخاب کرد. او افزود که پس از آن مقاومت نظامی یگانه گزینه در برابر امریکا بود.

 

▪︎‏ما کابل را به زور نگرفته ایم بلکه از ما استقبال شده است و ماموران حکومت پیشین از مقام های بلند رتبه و پایین رتبه در حکومت ما اکنون کار می‌کنند.

 

▪︎آیا در جهان کدام حکومت کودتای وجود ندارد؟ پس چرا جهان حکومتی را که تمام شرایط به رسمیت شناختن را دارد به رسمیت شناخته نمی‌شود؟

 

▪︎جامعه جهانی باید در راستای رسیدن به یک افغانستان با ثبات از نگاه سیاسی و خودکفا از نگاه اقتصادی با امارت اسلامی همکاری کند و همچنان در برداشتن تحریم‌ها نیز کمک نماید.

 

▪︎‏‏نباید نسخه خارجی بر افغان‌ها تحمیل شود و جهان باید بگذارد که افغان‌ها خود شان حکومت شان را بسازند. او افزود که تلاش‌های امارت اسلامی در راستای حکومت‌داری فراگیر ادامه دارد.

▪︎امارت اسلامی تلاش دارد که از فروپاشی اقتصادی در افغانستان جلوگیری کند و تا اندازه‌یی در این راستا پیشرفت نیز داشته است.

 

▪︎از دیپلماسی نباید به هدف توجیه جنگ، بل به هدف جلوگیری از جنگ استفاده شود. او افزود که نباید از دیپلماسی به‌عنوان ابزاری برای ترویج منافع و ایدئولوژی‌ قدرت‌های بزرگ کار گرفته شود.

 

▪︎امارت اسلامی متعهد به آوردن اصلاحات است و در این راستا پیشرفت‌هایی نیز داشته است.

 

خبرگزاری توانا ــ بهار سینایی

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button