افغانستانگزارش ها

در افغانستان سالانه بیش از 12 هزار نفر از اثر بیماری توبرکلوز جان خود را از دست میدهند.

وزارت صحت عامه امروز از روزجهانی مبارزه با بیماری توبرکلوز یا سل با شعاری ما می توانیم توبرکلوز را در کشور خاتمه دهیم تجلیل کرد.
این در حالی است که در سال گذشته بیشتر از 52 هزار واقعه مثبت توبرکلوز در کشور ثبت شده است
به گزارش خبرگزاری توانا: امروز سه شنبه دوم جوزای سال 1402 هجری خورشیدی داکتر محمد حسن غیاثی معین پالیسی وپلان وزارت صحت‌عامه دراین مراسم گفت: توبرکلوز( سل ) یک بیماری ساری بوده و یکی از ده عامل مهم مرگ و میر درکشور های جهان می‌باشد.
وی افزود، نظر به آمارهای ارائه شده در سال گذشته حدود 76000 واقعه توبرکلوز و 4800 واقعه مقاوم توبرکلوز به دوا در افغانستان رخ داده است که از این میان بیشتر از 52000 تن از آنان کشف و توسط برنامه ملی کنترول توبرکلوز وزارت صحت‌عامه تحت تداوی قرار گرفته اند
معین وزارت صحت عامه همچنان گفت،که سالانه بین ده تا 12 هزار تن در کشور از اثر ابتلای به توبرکلوز جان شان را از دست میدهند.
وزارت صحت‌عامه توانسته است با ایجاد 877 مرکز صحی، ایجاد لابرتوارهای تشخیصی، توزیع ماشین های پیشرفته جن اکسپرت و فراهم نمودن سهولت های بیشتر٬ زمینه تداوی بیماران توبرکلوز را در داخل کشور مساعد کرده است
داکترحیدرخان حیدر رئیس عمومی طب وقایوی وزارت صحت عامه گفت،که در ۳۴ ولایت افغانستان مراکز و کلینک ها تداوی بیماری توبرکلوز به کمک و همکاری نهاد های ملی وبین المللی برای عرضه خدمات صحی بطور دوامدار فعال است٬ اواز رسانه های خواست در راستای پیام رسانی٬ وزارت صحت عامه را همکاری کنند و نیز نقش علمای کشوردرپیام رسانی به مردم از طریق منابر مساجد خلیی ارزشمند و موثردانست.
همچنان نماینده گان سازمای صحی جهان ، یونیسف و یو ان دی پی درسخزانی شان با آنکه از دست آوردهای وزرات صحت عام کشور در بخش عرضه خدمات صحی برای مردم درزمینه تشخیص و تداوی بیماری توبرکلوز تمجید کردند و بر تداوم کمک و همکاری شان دراین راستا تاکید کردند.
توبرکلوز یا سل مرض مکروبی وساری است که اکثرآ شش ها را مصاب ساخته که با سرفه بلغم دار، تب، باختن وزن و عرق شبانه همراه می باشد. توبرکلوز می تواند اعضای دیگر بدن را نیز مصاب کند مگر یک مرض قابل وقایه وتداوی است
سازمان صحی جهان در پیامی از مردم افغانستان خواسته است « بیاید تعهد مان را برای محو توبرکلوز درافغانستان تجدید نموده تا برچالش ها ومحدویت ها فایق آمده باشیم.

سید احمد راشد کاشفی

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button