افغانستانجهانگزارش ها

مقام‌های پاکستانی مهاجران افغان فاقد اسناد را مرحله وار و منظم اخراج می‌کنیم

در پی هراس از دستگیری و اخراج دسته جمعی مهاجران فاقد اسناد از پاکستان، وزارت خارجهٔ این کشور می‌گوید که تمام مهاجرانی را که به گونهٔ غیرقانونی وارد این کشور شده اند، از جمله ۱.۷ میلیون افغان را “مرحله‌وار و منظم” اخراج خواهد کرد.

ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت خارجهٔ پاکستان روز جمعه ۱۴ میزان ضمن دفاع از این پالیسی حکومت کشورش گفت که تصمیم برای اخراج مهاجران بدون اسناد مطابق با “قوانین داخلی کشور ما” است و حکومت مصمم به اجرای آن است.

بلوچ به خبرنگاران در اسلام آباد گفت که این سرکوب فقط علیه افغان‌ها نیست و تمام خارجی هایی را هدف قرار می‌دهد که مدارک معتبر ندارند و یا وقت ویزای آنان منقضی شده است.

او گفت: “این پالیسی بر همه افراد از هر کشور اعمال خواهد شد و هیچ تبعیضی در این زمینه وجود ندارد.” بلوچ تاکید کرد که این کمپاین ۱.۴ میلیون پناهجوی قانونی افغان را که سال ها توسط پاکستان میزبانی شده اند، هدف قرار نخواهد داد.

او گفت: ” کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان در پاکستان آنها را ثبت کرده است و آنها افراد با اسناد به حساب می‌آیند.”

حکومت پاکستان روز سه‌شنبه 11 میزان دستور اخراج تمام مهاجرین بدون اسناد مستقر در آن کشور را صادر کرد که در میان آنان ۱.۷ میلیون شهروند افغانستان نیز شامل است. به این مهاجران تا 10 عقرب فرصت داده شده است که داوطلبانه پاکستان را ترک کنند، در غیر آن به گونۀ دسته جمعی و جبراً اخراج خواهند شد.

منابع مستقل و بلوچ روز جمعه تایید کردند که بسیاری از خانواده های مهاجر “داوطلبانه” عزیمت به افغانستان را آغاز کرده اند.

پاکستان میزبان میلیون‌ها مهاجر افغان بوده که پس از تهاجم شوروی سابق به افغانستان در سال ۱۹۷۹ و متعاقب آن در جریان جنگ‌های داخلی افغانستان به آن کشور پناهنده شده اند.

باوجودیکه بسیاری از مهاجران پس از سال ۲۰۰۱ به کشور خود باز کشتند، اما پس از تسلط مجدد امارت اسلامی در اگست ۲۰۲۱ موج جدیدی از پناهندگان افغان به پاکستان هجوم بردند.

مقامات پاکستانی تخمین می‌زنند که از آن زمان تاکنون حدود ۷۰۰ هزار افغان به پاکستان پناهنده شده اند که از جمله ۵۰۰ هزار آنان به گونهٔ غیر قانونی وارد آن کشور شده یا ویزای آنا منقضی شده است.

مجتبی محمدی

خبرگزاری توانا

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button