افغانستانجهانگزارش ها

دیدارهای معاون اقتصادی رییس‌الوزرا با مقام‌های ایران

ملاعبدالغنی برادر، معاون اقتصادی رییس‌الوزرا در دیدار با مقام‌های ایران گفته است که اکنون ثبات سیاسی و اقتصادی در افغانستان به میان آمده است و هیچ مانع سر راه این کشور نیست.

آقای برادر در دیدارها، درباره‌ی مدیریت آب، مسایل ترانزیتی، مواد مخدر، انتقال زندانی‌ها و افزایش داد و ستد میان کابل و تهران نیز گفت وگو کرده است.

آقای برادر در تهران با معاون رییس‌جمهور و وزیر داخله ایران دیدار کرده است.

عبداللطیف نظری، معین مسلکی وزارت اقتصاد گفته است که: سفر هیات بلندرتبه امارت اسلامی افغانستان به جمهوری اسلامی ایران آغاز فصل جدید در مناسبات اقتصادی، تجاری و سیاسی بین دو کشور است. این سفر نشان‌گر نگاه هم‌سو و بستر همکاری میان دو کشور در حال و آینده است.

بنابر نوشته‌های معاونیت اقتصادی ریاست‌الوزرا، آقای برادر در دیدار با دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز افزون بر روابط سیاسی و اقتصادی، پیرامون هماهنگی بهتر در سرحد میان دو کشور، مدیریت آب، ترانزیت و افزایش صادرات و واردات افغانستان از طریق ایران گفت‌وگو کرده‌اند.

در خبرنامه معاونیت اقتصادی ریاست‌الوزرا به نقل از دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران آمده است که ایران و افغانستان در پروژه‌ی یک کمربند و یک راه چین نقش مهم دارند که چین را از طریق مسیر افغانستان به ایران، عراق، سوریه و بحیره مدیترانه و اروپا وصل می‌سازد.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی گفت: موضوعات تجارتی میان دو کشور، موضوعات سرمایه‌گذاری در افغانستان، موضوعات مهاجران که در آن‌جا هستند و موضوعات امنیتی در مرز دو کشور زیر بحث بوده.

همزمان با این، آقای برادر در دیدار جداگانه با احمد وحیدی، وزیر داخله ایران روی مبارزه با مواد مخدر، انتقال زندانیان افغان به کشور، بیشتر شدن روابط تجاری در بخش کالاهای افغانی به ایران و همچنان روی ایجاد یک کمیته مشترک برای رفع چالش‌های مهاجران دیدار و گفت‌وگو کرده است.

از سویی‌هم، اتاق صنایع و معادن می‌گوید که هیات امارت اسلامی باید در جریان سفر به ایران، در زمینه جلب سرمایه‌گذاری‌ها تلاش کند.

سخی احمد پیمان، معاون اول اتاق صنایع و معادن گفت: «امیدوار هستیم که هیات عالی رتبه افغانستنان با جانب ایرانی برای توسعه سرمایه‌گذاری در افغانستان به توافقاتی برسد.»

این درحالی‌ست که نزدیک به یک ماه پیش، بیش از هشتاد بازرگان ایرانی به هدف بررسی سهولت‌های بازرگانی و توسعه تجارت میان ایران وافغانستان به کابل آمده بودند.

 

عبدالخلیل فقیرزاد

خبر گزاری توانا

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button