افغانستانجهانگزارش ها

امارت اسلامی به یوناما؛ بر مسایل دینی افغان‌ها انتقاد بیجا نکنید

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت امارت اسلامی در واکنش به گزارش دفتر هیات معاونت ملل متحد در افغانستان در مورد وضعیت حقوق بشر گفته است که انتقاد یوناما از موضوعاتی چون حجاب، محرم، آموزش زنان و تطبیق قوانین اسلامی، توهین به باورهای یک ملت است.

مجاهد ناوقت روز دوشنبه با نشر اعلامیه‌ای به گزارش یوناما واکنش تند نشان داده و گفته است که این گزارش بیشتر روی موارد تطبیق احکام شرعی تمرکز کرده است که به باور او، بیانگر بی‌خبری یوناما و حتا در برخی موارد نوعی انتقاد از احکام اسلامی است.

او گفته است که حجاب زنان، لزوم محرم شرعی با زنان، فضای شرعی برای کار و تحصیل زنان و همچنین اعمال مجازات‌های شرعی توسط محاکم، جلوگیری از انحرافات فکری و دینی در جامعه، همۀ اینها وجیبه و وظیفۀ یک حکومت متعهد اسلامی است.

مجاهد تاکید کرده است: “اینکه یوناما بر موارد یادشده انتقاد می‌کند یا احکام صریح اسلامی را خلاف حقوق بشر بداند، توهین به باورها و اعتقادات یک ملت است. امارت اسلامی به یوناما توصیه می‌کند که بر مسایل دینی و مهم مردم افغانستان بیجا انتقاد نکند”.

دفتر هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) روز دوشنبه، دوم دلو، با نشر گزارشی از وضعیت حقوق بشری گفته است که کشتارها، بازداشت‌ها و توقیف‌های فراقانونی در این کشور ادامه یافته است.

این گزارش وضعیت حقوق بشر را طی ماه‌های اکتوبر و دسمبر ۲۰۲۳ در افغانستان بررسی کرده است.

یوناما در این گزارش گفته است که با وجود تاکید مقامات امارت اسلامی بر تعهدات شان در تطبیق عفو عمومی از سوی رهبر این گروه، مواردی از کشتارهای فراقانونی، بازداشت‌ها و توقیف‌های خودسرانه، شکنجه و بدرفتاری با مقامات دولتی و نظامیان پیشین در بخش حقوق بشر یوناما ثبت شده است.

در این گزارش گفته شده است که امارت اسلامی به بازداشت فعالان زن، مدافعان حقوق بشر، خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای همچنان ادامه داده اند.

بر اساس گزارش یوناما، امارت اسلامی به ویژه وزارت امر به معروف و نهی از منکر و ادارات مرتبط با آن، به اعمال و اعلام محدودیت‌ها بر حقوق زنان برای کار، تحصیل و آزادی تردد در این مدت ادامه داده اند.

گزارش به بازداشت‌های اخیر دختران و زنان در مناطق دشت برچی و خیرخانه (مناطق هزاره‌نشین و تاجیک‌نشین) در شهر کابل به دلیل “نداشتن حجاب مناسب” اشاره کرده و گفته است که چنین اعمال امارت اسلامی همچنان ادامه دارد.

یوناما گزارش داده است که حملات هدفمند علیه هزاره و شیعیان در افغانستان ادامه داشته است. این اداره در ماه‌های اکتوبر و نومبر حد اقل دو انفجار مواد تعبیه‌شده را در دشت برچی کابل و یک حمله انتحاری را در ولایت بغلان ثبت کرده است.

 

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button